Geef een boost aan de studiedagen!

“Marielle, ik zoek iemand voor een inspirerende workshop over digitale media. Jij bent daar zo goed in. Kan jij ….  O ja, het moet niet te passief zijn.” Vaak word ik gevraagd om workshops te verzorgen of mensen aan te bevelen voor studiedagen, heidagen of conferenties. Misschien ben jij ook zo’n directeur of manager die elk jaar weer op zoek gaat naar inspirerende workshops?

Om eerlijk te zijn: het voelt eigenlijk altijd een kunstje, zo’n workshop. Na afloop zegt meer dan de helft van de deelnemers: “Ja, het was superleuk om weer eens iets anders te zien en te horen…, maar ik weet niet of ik de tijd heb om het ook toe te passen”. Of: “Mariëlle,  ik kon het niet volgen, je ging veel te snel”.

Workshops over digitale media lijken weinig op te brengen; veel docenten zijn na al die jaren van studiedagen en workshops nog steeds erg onzeker over hun digitale vaardigheden.

Tijd voor iets anders?

Waarom leren we niet op een meer duurzame manier? Waarom zijn studiedagen niet een onderdeel van het leren in plaats van een kortstondig inspiratiemoment? Ik heb een aantal ervaringen achter de rug die me op het spoor hebben gezet. Ik benoem er een paar.

  • Het mooie project WOLK-IN: een kleine groep 50 plussers begeleiden naar  mediawijze professionals.
  • De perfect storm (mediawijzer.net): een app ontwikkelen in één dag.
  • Het ontwikkelen van challenges waarin deelnemers in een korte tijd intensief werken aan bijvoorbeeld hun online profilering.

Wat zijn een aantal belangrijke inzichten?

Eerst moeten we afstappen van het idee dat het ontwikkelen van mediavaardigheden volgens een vast programma verloopt. Nee, iedereen heeft zijn eigen wensen en manieren. Mediavaardig worden is een persoonlijk leerproces. Iedereen is anders en doet het anders. 

Een ander inzicht is: als je een dag organiseert waarop je samen in een team een product moet opleveren, zijn mensen heel actief en gefocust.

Het lijkt een open deur, maar als je gemotiveerd bent en de keuze hebt in wát je wilt leren is het leervermogen enorm groot.

Tenslotte: mediawijsheid is een doe-vak, waarbij er in één jaar regelmatig hotspots moeten zijn waarin het leren bestaat uit doe-opdrachten (bv. met challenges). Je moet vlieguren maken om vaardig te worden. 

Hoe verder dan?

Begin met een 0-meting en laat de docenten hun eigen doelen stellen. Iedere docent heeft iets anders nodig! Gebruik Mediaprofielen of een ander meetinstrument. Maak groepen van docenten met dezelfde doelen. 

Om op maat te kunnen werken zijn online modules (met coaching op afstand) heel geschikt. In een groep leren is stimulerend.Samen met Karin Winters heb ik al veel online materialen ontwikkeld. Uiteraard zijn er vele cursussen waar de docent specifieke kennis kan vergaren.

Maak de studiedag een onderdeel van een groter geheel en maak de studiedag productief. Werk met het principe van campfire-sessie waarin je in een korte tijd je verdiept in bepaalde thema’s die helpen bij het uitwerken van de case én bij het voorbereiden van de pitch die aan het einde van de dag gegeven moet worden.

Plan tussendoor online challenges waarin iedereen een korte tijd werkt aan zijn vaardigheden op een leuke manier. Liever elke dag een half uur, dan 1 dag per maand. Daarna is het tijd om te oogsten en vooruit te blikken. Na een periode van twee jaar hebben de mediavaardigheden met zekerheid een flinke boost gehad waarop je verder kunt bouwen.

Kijk hier voor het stappenplan.

5-stappen-naar-mediawijze-professional-1

Gedurfd plan? Interesse om hier over te praten? Laat het mij weten!

groet Mariëlle (info@mediaprofiel.nl)

Redactie artikel: door Bartha Huijberts DANK  😀