De wolk-in met 50-plussers!

Cora van de Berg verwoordde haar wens om mediawijzer te worden met: “ik wil voorkomen dat wíj als 50+’sers “Wim Kok’ies” worden”. De werktitel voor dit proces noemde Cora WOLK-in. Wat een prachtige werktitel! Dit was de eerste stap in onze expeditie: mediawijsheid voor 50-plussers. 

Mediawijze 50 plussers is dat haalbaar? Gelukkig ben ik ook 50 plus en dus kan ik vol overtuiging zeggen: natuurlijk! Wat ik heb gemerkt bij het onderzoek mediaprofiel is:

  • ze hebben minder vlieguren gemaakt: oefening baart kunst.
  • ze hebben meer moeite met visuele geletterdheid: met name de icons, buttons die je door programma’s heen leiden.
  • ze hebben meer moeite met het navigeren door infospace: ze benaderen het internet zoals een boek (2d).

Daarnaast is het mediawijs worden een kwestie van leren en je ervaringen willen oprekken. Hoe ouder we worden hoe meer we op onze ervaringen gaan rusten (ervaringsconcentratie). Dit rusten maakt ons wijs en lui tegelijk! Dan ga je het volgende roepen: “ik kan het niet meer bijhouden, dus ik laat dit passeren” of ” ik laat het mijn kinderen doen”.

Dit is natuurlijk fnuikend voor het leren. Het goede nieuws is namelijk: iedereen kan het leren! Het is niet moeilijk, het is een kwestie van doen. Dit roep ik uit volle overtuiging.

De tweede stap van deze expeditie was het invullen van Mediaprofiel en het verwoorden van hun wensen. Prachtig om te zien dat alle vier de deelnemers ongeveer dezelfde profielen hebben: veel consumeren en een beetje verzamelen en de andere profielen zeer weinig ontwikkeld. Mijn ervaring is dat als je vier profielen in balans hebt, je te maken hebt met een mediawijze professional.

De derde stap waren drie contacturen waarin ik een aantal tips heb gegeven. Samen hebben we bekeken wat de overeenkomsten en de verschillen zijn. Ik vind het erg belangrijk om op maat te werken. Iedereen heeft iets anders nodig.

Nu volg ik de deelnemers verder online. Samen zijn ze actief in deze leer-omgeving . In deze omgeving kunnen ze samenwerken en elkaar stimuleren. Twee deelnemers zijn gestart met de challenge en 2 deelnemers met de module de kenner.

Als module teacher kan ik precies hun stappen volgen en feedback geven op hun voortgang. Prachtig proces dat wordt vervolgd.

Ook meedoen met WOLK-in? Mail naar info@mediaprofiel.nl of laat een bericht achter.