Blog

Geef een boost aan de studiedagen!

Geef een boost aan de studiedagen!

“Marielle, ik zoek iemand voor een inspirerende workshop over digitale media. Jij bent daar zo goed in. Kan jij ….  O ja, het moet niet te passief zijn.” Vaak word ik gevraagd om workshops te verzorgen of mensen aan te bevelen voor studiedagen, heidagen of conferenties. Misschien ben jij ook zo’n directeur of manager die elk jaar weer op zoek gaat naar inspirerende workshops?

Om eerlijk te zijn: het voelt eigenlijk altijd een kunstje, zo’n workshop. Na afloop zegt meer dan de helft van de deelnemers: “Ja, het was superleuk om weer eens iets anders te zien en te horen…, maar ik weet niet of ik de tijd heb om het ook toe te passen”. Of: “Mariëlle,  ik kon het niet volgen, je ging veel te snel”.

Workshops over digitale media lijken weinig op te brengen; veel docenten zijn na al die jaren van studiedagen en workshops nog steeds erg onzeker over hun digitale vaardigheden.

Tijd voor iets anders?

Waarom leren we niet op een meer duurzame manier? Waarom zijn studiedagen niet een onderdeel van het leren in plaats van een kortstondig inspiratiemoment? Ik heb een aantal ervaringen achter de rug die me op het spoor hebben gezet. Ik benoem er een paar.

  • Het mooie project WOLK-IN: een kleine groep 50 plussers begeleiden naar  mediawijze professionals.
  • De perfect storm (mediawijzer.net): een app ontwikkelen in één dag.
  • Het ontwikkelen van challenges waarin deelnemers in een korte tijd intensief werken aan bijvoorbeeld hun online profilering.

Wat zijn een aantal belangrijke inzichten?

Eerst moeten we afstappen van het idee dat het ontwikkelen van mediavaardigheden volgens een vast programma verloopt. Nee, iedereen heeft zijn eigen wensen en manieren. Mediavaardig worden is een persoonlijk leerproces. Iedereen is anders en doet het anders. 

Een ander inzicht is: als je een dag organiseert waarop je samen in een team een product moet opleveren, zijn mensen heel actief en gefocust.

Het lijkt een open deur, maar als je gemotiveerd bent en de keuze hebt in wát je wilt leren is het leervermogen enorm groot.

Tenslotte: mediawijsheid is een doe-vak, waarbij er in één jaar regelmatig hotspots moeten zijn waarin het leren bestaat uit doe-opdrachten (bv. met challenges). Je moet vlieguren maken om vaardig te worden. 

Hoe verder dan?

Begin met een 0-meting en laat de docenten hun eigen doelen stellen. Iedere docent heeft iets anders nodig! Gebruik Mediaprofielen of een ander meetinstrument. Maak groepen van docenten met dezelfde doelen. 

Om op maat te kunnen werken zijn online modules (met coaching op afstand) heel geschikt. In een groep leren is stimulerend.Samen met Karin Winters heb ik al veel online materialen ontwikkeld. Uiteraard zijn er vele cursussen waar de docent specifieke kennis kan vergaren.

Maak de studiedag een onderdeel van een groter geheel en maak de studiedag productief. Werk met het principe van campfire-sessie waarin je in een korte tijd je verdiept in bepaalde thema’s die helpen bij het uitwerken van de case én bij het voorbereiden van de pitch die aan het einde van de dag gegeven moet worden.

Plan tussendoor online challenges waarin iedereen een korte tijd werkt aan zijn vaardigheden op een leuke manier. Liever elke dag een half uur, dan 1 dag per maand. Daarna is het tijd om te oogsten en vooruit te blikken. Na een periode van twee jaar hebben de mediavaardigheden met zekerheid een flinke boost gehad waarop je verder kunt bouwen.

Kijk hier voor het stappenplan.

5-stappen-naar-mediawijze-professional-1

Gedurfd plan? Interesse om hier over te praten? Laat het mij weten!

groet Mariëlle (info@mediaprofiel.nl)

Redactie artikel: door Bartha Huijberts DANK  😀

De wolk-in met 50-plussers!

De wolk-in met 50-plussers!

Cora van de Berg verwoordde haar wens om mediawijzer te worden met: “ik wil voorkomen dat wíj als 50+’sers “Wim Kok’ies” worden”. De werktitel voor dit proces noemde Cora WOLK-in. Wat een prachtige werktitel! Dit was de eerste stap in onze expeditie: mediawijsheid voor 50-plussers. 

Mediawijze 50 plussers is dat haalbaar? Gelukkig ben ik ook 50 plus en dus kan ik vol overtuiging zeggen: natuurlijk! Wat ik heb gemerkt bij het onderzoek mediaprofiel is:

  • ze hebben minder vlieguren gemaakt: oefening baart kunst.
  • ze hebben meer moeite met visuele geletterdheid: met name de icons, buttons die je door programma’s heen leiden.
  • ze hebben meer moeite met het navigeren door infospace: ze benaderen het internet zoals een boek (2d).

Daarnaast is het mediawijs worden een kwestie van leren en je ervaringen willen oprekken. Hoe ouder we worden hoe meer we op onze ervaringen gaan rusten (ervaringsconcentratie). Dit rusten maakt ons wijs en lui tegelijk! Dan ga je het volgende roepen: “ik kan het niet meer bijhouden, dus ik laat dit passeren” of ” ik laat het mijn kinderen doen”.

Dit is natuurlijk fnuikend voor het leren. Het goede nieuws is namelijk: iedereen kan het leren! Het is niet moeilijk, het is een kwestie van doen. Dit roep ik uit volle overtuiging.

De tweede stap van deze expeditie was het invullen van Mediaprofiel en het verwoorden van hun wensen. Prachtig om te zien dat alle vier de deelnemers ongeveer dezelfde profielen hebben: veel consumeren en een beetje verzamelen en de andere profielen zeer weinig ontwikkeld. Mijn ervaring is dat als je vier profielen in balans hebt, je te maken hebt met een mediawijze professional.

De derde stap waren drie contacturen waarin ik een aantal tips heb gegeven. Samen hebben we bekeken wat de overeenkomsten en de verschillen zijn. Ik vind het erg belangrijk om op maat te werken. Iedereen heeft iets anders nodig.

Nu volg ik de deelnemers verder online. Samen zijn ze actief in deze leer-omgeving . In deze omgeving kunnen ze samenwerken en elkaar stimuleren. Twee deelnemers zijn gestart met de challenge en 2 deelnemers met de module de kenner.

Als module teacher kan ik precies hun stappen volgen en feedback geven op hun voortgang. Prachtig proces dat wordt vervolgd.

Ook meedoen met WOLK-in? Mail naar info@mediaprofiel.nl of laat een bericht achter.

De challenge!

De challenge!

Je hebt een LinkedIn profiel en daar in het verleden al best wat tijd ingestoken? Of je hebt een mooie workshop gevolgd door een LinkedIn expert, maar dat is allemaal weer een beetje weggezakt? Kortom je wilt aan de slag met jouw LinkedIn profiel?

Wij dagen je uit met een challenge Online profileren.
In 20 dagen ga je aan de slag met (hoofdzakelijk) je online profiel op LinkedIn.
Door middel van uitdagingen ga je proberen om je “social selling index” met 5-10 punten te laten stijgen.
Belangrijker is het dat jouw online profiel klinkt als een klok en dat je optimaal gebruik maakt van LinkedIn.
Elke werkdag krijg je een opdracht. Tevens gaan we je ondersteunen met tips, trucs om je te helpen.

Test je eigen social selling index. 

Waarom online profileren?
De eerste indruk die je maakt, vindt vaak online plaats. Bijna iedereen heeft een online profiel op sociale media. Men neemt vaak even de tijd om vooraf de persoon te googlen of op LinkedIn te bekijken. Het is dan ook belangrijk om aandacht aan je online profiel te besteden.

Online profileren is ‘jezelf digitaal kenschetsen’ of ‘karakteriseren’. Geeft jouw profiel het beeld af dat jij zou willen? Is het up-to-date en prettig om te lezen? Wordt het duidelijk voor anderen waar zij jou voor in kunnen zetten? Door een heldere profilering zorg je er voor dat jouw netwerk in een oogopslag begrijpt wie je bent en waar zij jou voor kunnen bellen.

Voor wie is dit geschikt?

  • Je houdt van een uitdaging?
  • Je hebt een profiel op LinkedIn maar je doet er niets mee.
  • Je bent gemotiveerd om zelf te leren?
  • Je wilt jezelf beter op de kaart zetten.

Hoe gaan we het doen?

  • Kleine stapjes: elke werkdag een opdracht. Liever elke dag even aan de slag dan 1 dag per maand.
  • Speels: je krijgt de scores te zien en je kunt badges verdienen.
  • Samen leren: we werken in een groep. Je kunt hier leren van en met elkaar (hoeft uiteraard niet).
  • Online: je krijgt de opdracht via deze website.

Wanneer start de challenge? 

Start: 29 mei! Afgelopen 26 juni.
Nu geen tijd? We starten elke maand met een challege!

Kosten: €59,-

Interesse om deel te nemen met je team? Mail voor meer info!

HIER AANMELDEN 

Mediaprofiel ingevuld, profiel vastgesteld, en dan?

Mediaprofiel ingevuld, profiel vastgesteld, en dan?

Na het invullen van het onderzoek Mediaprofiel (leerlingen-versie of volwassenen-versie) komt meestal de vraag: en nu dan? Het lastige aan leren is: er is geen ultieme strategie. Leren gaat voor iedereen anders.

Hoe pak ík het aan? Ik heb in mijn boekenkast een aantal pareltjes staan over leren en mediawijsheid, en ben daar echt veel wijzer van geworden. Ik noem er een paar:

  • Reisgids Digitaal leermateriaal (Louis Hilgers)
  • Virtual Action Learning (Jos J. Baeten)
  • Klaar voor de 21e eeuw (Marzano)
  • #Mediawijsheid in de klas (Patrick Koning)
  • #WOL (John Stepper)

Wat al deze boeken gemeen hebben, is de uitnodiging: leer jezelf kennen. Zo ben ik ook begonnen. Wie ben ik online (mijn mediaprofiel)?

(meer…)

Haat-liefde relatie met gewoontes.

Haat-liefde relatie met gewoontes.

Een van mijn all-time-favourite boek is van Oriana Fallaci: een man. Een bepaald stukje heeft mij toen gegrepen en is me altijd bijgebleven. Ik citeer:

De gewoonte is het gemeenste van alle vergiften want zij komt langzaam en stil bij ons binnen, groeit stukje bij beetje, zich voedend met onze onbewustheid, en wanneer wij ontdekken dat wij haar bij ons dragen, heeft iedere vezel van ons zich aangepast, is ieder gebaar bepaald, bestaat er geen medicijn meer dat ons kan genezen.”

Hoe waar is dit. De routines die sluipend en onbewust naar binnen kruipen. We hebben dagelijks honderden routines en die hebben we hard nodig. Stel je voor dat we telkens overal over na moeten denken.

(meer…)

Zoek, voel en deel.

Zoek, voel en deel.

Persoonlijk kennismanagement is een waardevolle investering. Ik ga dit uitleggen.

Gisteren in een hangout-gesprek met collega’s van De Transitie werd er krachtig samengevat, hoe velen van ons met de sociale platformen omgaan. De samenvatting:

  1. Ik heb vele contacten op LinkedIn maar als ik kijk naar de discussies in de groepen dan is het vaak een verkooppraatje van mensen. Ik ken de mensen niet en ik scroll er doorheen zonder dat ik zelf iets toevoeg.
  2. De community op mijn werk: triggert totaal niet. Ik kom er zelden. Het is een wirwar aan informatie. Het is niet persoonlijk.
  3. De alumni-app: wás booming….voor enkele weken. Nu niet meer.
  4. Facebook en blogs: ik lees vooral de berichten van mensen die ik persoonlijk ken.
  5. Ik kan goed schrijven maar ik kom er niet aan toe om mijn kennis te delen. Ik wil het wel.
  6. De website: moeilijk om die up-to-date te houden. Kost energie.

Herkent u dit ook?

(meer…)

Duurzaam Mediawijs

Duurzaam Mediawijs

Het ontwikkelen van mediawijsheid is een duurzaam proces. 

Wanneer er in organisaties gesproken wordt over professionalisering gaan we er in eerste instantie van uit dat de betrokkenen een eigen keuze kunnen, mogen en willen maken.Dat betekent dat zij vraag gestuurd aan hun eigen professionalisering werken. Vaak zijn deze professionaliseringen vakgericht en volgt men een opleiding of een aanvullende cursus. Men wordt beloond met een diploma en hopelijk met een kundiger professional.

Hoe zit dat eigenlijk bij het professionaliseren naar een mediawijze professional?

Dat verloopt helemaal anders. Men heeft vaak geen plan van aanpak, geen tijdlijn met ontwikkeldoelen, geen POP (gelukkig?!). Men ontwikkelt zich vaak ad-hoc en chaotisch. Een keertje een workshop, een keertje bij je collega kijken, een keertje een TED Talk, een keertje een tutorial…… Een beetje van dit en van dat. Dat blijkt niet voldoende te zijn.

(meer…)