Blog

Geef een boost aan de studiedagen!

Geef een boost aan de studiedagen!

“Marielle, ik zoek iemand voor een inspirerende workshop over digitale media. Jij bent daar zo goed in. Kan jij ….  O ja, het moet niet te passief zijn.” Vaak word ik gevraagd om workshops te verzorgen of mensen aan te bevelen voor studiedagen, heidagen of conferenties. Misschien ben jij ook zo’n directeur of manager die elk jaar weer op zoek gaat naar inspirerende workshops?

Om eerlijk te zijn: het voelt eigenlijk altijd een kunstje, zo’n workshop. Na afloop zegt meer dan de helft van de deelnemers: “Ja, het was superleuk om weer eens iets anders te zien en te horen…, maar ik weet niet of ik de tijd heb om het ook toe te passen”. Of: “Mariëlle,  ik kon het niet volgen, je ging veel te snel”. (meer…)

De wolk-in met 50-plussers!

De wolk-in met 50-plussers!

Cora van de Berg verwoordde haar wens om mediawijzer te worden met: “ik wil voorkomen dat wíj als 50+’sers “Wim Kok’ies” worden”. De werktitel voor dit proces noemde Cora WOLK-in. Wat een prachtige werktitel! Dit was de eerste stap in onze expeditie: mediawijsheid voor 50-plussers. 

Mediawijze 50 plussers is dat haalbaar? Gelukkig ben ik ook 50 plus en dus kan ik vol overtuiging zeggen: natuurlijk! Wat ik heb gemerkt bij het onderzoek mediaprofiel is:

(meer…)

De challenge!

De challenge!

Je hebt een LinkedIn profiel en daar in het verleden al best wat tijd ingestoken? Of je hebt een mooie workshop gevolgd door een LinkedIn expert, maar dat is allemaal weer een beetje weggezakt? Kortom je wilt aan de slag met jouw LinkedIn profiel?

Wij dagen je uit met een challenge Online profileren.
In 20 dagen ga je aan de slag met (hoofdzakelijk) je online profiel op LinkedIn.
Door middel van uitdagingen ga je proberen om je “social selling index” met 5-10 punten te laten stijgen.
Belangrijker is het dat jouw online profiel klinkt als een klok en dat je optimaal gebruik maakt van LinkedIn.
Elke werkdag krijg je een opdracht. Tevens gaan we je ondersteunen met tips, trucs om je te helpen. (meer…)

Mediaprofiel ingevuld, profiel vastgesteld, en dan?

Mediaprofiel ingevuld, profiel vastgesteld, en dan?

Na het invullen van het onderzoek Mediaprofiel (leerlingen-versie of volwassenen-versie) komt meestal de vraag: en nu dan? Het lastige aan leren is: er is geen ultieme strategie. Leren gaat voor iedereen anders.

Hoe pak ík het aan? Ik heb in mijn boekenkast een aantal pareltjes staan over leren en mediawijsheid, en ben daar echt veel wijzer van geworden. Ik noem er een paar:

  • Reisgids Digitaal leermateriaal (Louis Hilgers)
  • Virtual Action Learning (Jos J. Baeten)
  • Klaar voor de 21e eeuw (Marzano)
  • #Mediawijsheid in de klas (Patrick Koning)
  • #WOL (John Stepper)

Wat al deze boeken gemeen hebben, is de uitnodiging: leer jezelf kennen. Zo ben ik ook begonnen. Wie ben ik online (mijn mediaprofiel)?

(meer…)

Haat-liefde relatie met gewoontes.

Haat-liefde relatie met gewoontes.

Een van mijn all-time-favourite boek is van Oriana Fallaci: een man. Een bepaald stukje heeft mij toen gegrepen en is me altijd bijgebleven. Ik citeer:

De gewoonte is het gemeenste van alle vergiften want zij komt langzaam en stil bij ons binnen, groeit stukje bij beetje, zich voedend met onze onbewustheid, en wanneer wij ontdekken dat wij haar bij ons dragen, heeft iedere vezel van ons zich aangepast, is ieder gebaar bepaald, bestaat er geen medicijn meer dat ons kan genezen.”

Hoe waar is dit. De routines die sluipend en onbewust naar binnen kruipen. We hebben dagelijks honderden routines en die hebben we hard nodig. Stel je voor dat we telkens overal over na moeten denken.

(meer…)

Zoek, voel en deel.

Zoek, voel en deel.

Persoonlijk kennismanagement is een waardevolle investering. Ik ga dit uitleggen.

Gisteren in een hangout-gesprek met collega’s van De Transitie werd er krachtig samengevat, hoe velen van ons met de sociale platformen omgaan. De samenvatting:

  1. Ik heb vele contacten op LinkedIn maar als ik kijk naar de discussies in de groepen dan is het vaak een verkooppraatje van mensen. Ik ken de mensen niet en ik scroll er doorheen zonder dat ik zelf iets toevoeg.
  2. De community op mijn werk: triggert totaal niet. Ik kom er zelden. Het is een wirwar aan informatie. Het is niet persoonlijk.
  3. De alumni-app: wás booming….voor enkele weken. Nu niet meer.
  4. Facebook en blogs: ik lees vooral de berichten van mensen die ik persoonlijk ken.
  5. Ik kan goed schrijven maar ik kom er niet aan toe om mijn kennis te delen. Ik wil het wel.
  6. De website: moeilijk om die up-to-date te houden. Kost energie.

Herkent u dit ook?

(meer…)

Duurzaam Mediawijs

Duurzaam Mediawijs

Het ontwikkelen van mediawijsheid is een duurzaam proces. 

Wanneer er in organisaties gesproken wordt over professionalisering gaan we er in eerste instantie van uit dat de betrokkenen een eigen keuze kunnen, mogen en willen maken.Dat betekent dat zij vraag gestuurd aan hun eigen professionalisering werken. Vaak zijn deze professionaliseringen vakgericht en volgt men een opleiding of een aanvullende cursus. Men wordt beloond met een diploma en hopelijk met een kundiger professional.

Hoe zit dat eigenlijk bij het professionaliseren naar een mediawijze professional?

Dat verloopt helemaal anders. Men heeft vaak geen plan van aanpak, geen tijdlijn met ontwikkeldoelen, geen POP (gelukkig?!). Men ontwikkelt zich vaak ad-hoc en chaotisch. Een keertje een workshop, een keertje bij je collega kijken, een keertje een TED Talk, een keertje een tutorial…… Een beetje van dit en van dat. Dat blijkt niet voldoende te zijn.

(meer…)